اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI) وعده افزایش سرعت برنامه ریزی، گزارش دهی، تولید محتوا، حل مسئله و موارد دیگر را می دهد. اما اگر میخواهید موفق ظاهر شوید، مشکلات رایجی نیز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. در اینجا طرح ساده ای برای سازماندهی ابتکارات هوش مصنوعی، نرم افزار اتوماسیون و توصیه های عملی برای مبتدیان اتوماسیون آورده شده است.
چگونه با هوش مصنوعی و اتوماسیون شروع کنیم
هوش مصنوعی منابع بیپایانی از ابزارهای علوم رایانه را وارد دنیای تجارت میکند. این ابزارهای مولد هوش مصنوعی همان نوع خردکنندههای داده پرسرعت هستند که سیارات بالقوه فراتر از منظومه شمسی را شناسایی میکنند و هزینههای پرواز را 300 روز دیگر پیشبینی میکنند و اکنون در بخشهای فروش، حسابداری و بازاریابی در دسترس هستند. نمونه هایی از ایده های هوش مصنوعی گسترده هستند:
- به سوالات پیچیده مشتری پاسخ دهید
- پیش نویس زیرنویس های رسانه های اجتماعی
- تحقیقات مشتری را با خلاصه کردن ناامیدی ها و خواسته ها انجام دهید
- نظارت بر فعالیت های مالی برای کشف تقلب
- پیش بینی اختلالات زنجیره تامین
- الگوهای نقطه ای در مجموعه داده های بزرگ
- حجم زیادی از اسناد را پردازش کنید و یک صفحه گسترده را با نقاط داده پر کنید
مهم نیست در کجای سازمان خود می خواهید از هوش مصنوعی و فناوری اتوماسیون استفاده کنید، چهار مرحله مهم برای ترسیم نقشه شما وجود دارد. در اینجا نحوه شروع با هوش مصنوعی آورده شده است:
مرحله 1: فرآیندهای مناسب برای خودکارسازی را شناسایی کنید
اولین قدم در پیاده سازی اتوماسیون فرآیندهای هوشمند و هوش مصنوعی، شناسایی فرآیندهای مناسب برای خودکارسازی است. کسب و کارها باید بر روی کارهای تکراری و مبتنی بر قوانین تمرکز کنند که به راحتی قابل خودکار شدن باشند. این شامل ورود داده ها، پردازش فاکتور، و درخواست خدمات مشتری می شود. شما باید فرآیندهایی را اولویت بندی کنید که پتانسیل ارائه بیشترین ارزش را دارند، چه از نظر صرفه جویی در هزینه، ساخت برند یا بهبود تجربیات مشتری.
مرحله 2: ابزار مناسب را انتخاب کنید
هنگامی که کسب و کارها فرآیندهای خودکارسازی را شناسایی کردند، گام بعدی انتخاب ابزارهای اتوماسیون مناسب است. ابزارها و پلتفرم های زیادی برای هایپراتوماسیون و هوش مصنوعی در دسترس هستند و کسب و کارها باید قبل از تصمیم گیری، گزینه های خود را به دقت ارزیابی کنند. عواملی که باید در نظر گرفته شوند:
سهولت استفاده، مقیاس پذیری و قابلیت های یکپارچه سازی ابزار. این شامل سطح پشتیبانی و آموزش ارائه شده توسط فروشنده است.
مرحله 3: یک تیم قوی بسازید
پیاده سازی اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار (BPA) و هوش مصنوعی به یک تیم قوی با مهارت های مختلف از جمله تخصص فنی، مدیریت پروژه و زیرکی تجاری نیاز دارد. تیمی بسازید که شامل ذینفعان فنی و غیر فنی باشد. تیم شما همچنین باید آموزش و پشتیبانی ارائه دهد تا مطمئن شود همه در یک صفحه هستند.
بهعنوان مثال، هوش مصنوعی حل مشکلات را بهسرعت باز میکند، اما تنها در صورتی که کارکنان بدانند که باید از آن برای پاسخها درخواست کنند. به یاد داشته باشید: سازمان ها مستعد پیروی از وضعیت موجود هستند. همه به این سرعت در زمینه فناوری عمل نمی کنند. برای برخی، چیزی جدید نیاز به یک طرز فکر 180 درجه دارد. فرصت هایی برای آموزش کارکنان در مورد مزایای هوش مصنوعی پیدا کنید تا زمانی که استفاده از آن عادی شود.
مرحله 4: اندازه گیری موفقیت
برای پیشتازان فناوری شما، ورود به دنیای هوش مصنوعی مولد بسیار سرگرم کننده است. برای اطمینان از اینکه اتوماسیون فرآیند و هوش مصنوعی مزایای مورد نظر را به ارمغان میآورند، سازمانها باید معیارهای واضحی را ایجاد کنند. استفاده از هوش مصنوعی سایه را منع کنید.
برای رسیدن به موفقیت، مزایای آن باید توسط هر کارمند برداشت شود. آیا به دنبال کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری یا رسیدن به یک امتیاز خاص NPS هستید؟ تلاش ها را روی اهداف کلیدی متمرکز کنید و به طور مداوم پیشرفت را در طول مسیر دنبال کنید.
تله های هوش مصنوعی که باید از آنها اجتناب کنید
همچنین چندین دام رایج وجود دارد که کسب و کارها باید هنگام پیاده سازی اتوماسیون گردش کار و هوش مصنوعی از آنها اجتناب کنند. این شامل:
- بیش از حد خودکارسازی: مراقب وسوسه خودکار کردن همه چیز باشید. به طور خاص، فعالیت هایی که وعده اصلی شما را تعریف می کنند. مشتریان شما برای تعاملات حضوری ارزش قائل هستند، مانند وظایفی که متمایزکننده های رقابتی شما را به نمایش می گذارند. اینها فقط سه حوزه هستند که ممکن است از وعدههای هوش مصنوعی سود نبرند و حتی میتوانند به اعتبار شما یا رتبهبندی رضایت مشتری آسیب بزنند. اجازه دهید اتوماسیون کارهای وقت گیر را انجام دهد تا بتوانید در زمان واقعی بر روی موضوعات مهم تر تمرکز کنید.
- مخفی کردن مشارکت کارکنان: استعدادهای برتر زمانی که مشارکت آنها شناسایی می شود، باقی می مانند. هوش مصنوعی می تواند ارتباط ملموس بین ورودی و نتایج را مختل کند. کارشناسان دانشگاه استنفورد نگران هستند که اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی و فناوریهای پیشرفته میتواند انگیزه را کاهش دهد – زیرا اعضای تیم مالکیت کمتری بر مسئولیتهای خود دارند. اعضای تیم را تشویق کنید تا دلایل تصمیمات هوش مصنوعی را بررسی کنند و به کسانی که خطاها را کشف می کنند پاداش دهید.
- دست کم گرفتن اهمیت ورودی انسانی : اهمیت گنجاندن انسان در فرآیند را فراموش نکنید. کارکنان انسانی استعدادها و دیدگاههای منحصر به فردی را به ارمغان میآورند که ماشینها نمیتوانند آنها را تکرار کنند، مانند استدلال انتقادی، مهارتهای نرم و شهود.
علاوه بر این، مراقب باشید که بسیاری از فرآیندها را خودکار کنید که آموزش های ارزشمند حین کار را از کارکنان سلب کنید. کاهش وظایف دنیوی و تکراری یک امتیاز مثبت است – تا زمانی که نقشها را از تجربیاتی که استعدادهای ماندگار را میسازند خالی نکنید. هوش مصنوعی برای کمک به مردم است نه جایگزین کردن آنها.
پیادهسازی اتوماسیون فرآیند و هوش مصنوعی میتواند یک کار پیچیده باشد حتی ممکن است در ابتدا احساس سختی کند! با این حال، سازماندهی برنامه هوش مصنوعی، پیروی از بهترین شیوه ها، و اجتناب از مشکلات رایج، پایه و اساس موفقیت شما را تشکیل می دهد.

